Wednesday, October 28, 2009

از تعدیل هاشمی تا یارانه‌های احمدی‌نژاد

تابناك طي مقاله اي به مقایسه دو طرح آزادسازی اقتصادی دو دولت پس از انقلاب پرداخته و مطلب را تا آنجا ادامه ميدهد كه از قول محمد طبیبیان از کارشناسان مدافعان شناخته شده طرح تعدیل اقتصادی مي گويد طرح تحول هیچ سنخیتی با طرح تعدیل ندارد و می‌گوید: اجرای طرح تحول اقتصاد دو دلیل اصلی دارد اول درماندگی مالی دولت که دولت می‌خواهد آن را از طریق اصلاح مازاد مصرف برطرف کند و دوم وجه سیاسی که در عمل دولت تلاش دارد از این طریق منابع مالی را جهت برنامه‌های غیراقتصادی خود فراهم سازد که این هر دو مبنا برای اجرای برنامه اصلاحی غلط است و از همین انگیزه‌ها وجه تمایز سیاست‌های تعدیل و تحول اقتصادی آغاز می‌شود.

طببیان می‌افزاید: از سوی دیگر دولت بحث پراخت یارانه‌های نقدی را مطرح کرده است که این موضوع نیز ارتباطی با طرح تعدیل اقتصادی ندارد از مبنا اشتباه است زیرا پرداخت نقدی یارانه به پنج دهک مفهومی ندارد. امروز در آمار‌گیری من در دهک هفتم قرار می‌گیرم و فردا با آمار‌گیری دیگر من در دهک دیگر قرار خواهم گرفت و تفکیک دهک‌ها از نظر آماری به این طریق ممکن نیست و خطای آماری آن بسیار بالاست.

وی در انتقاد از باز توزیع نقدی یارانه‌های سوخت بر اساس طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها معتقد است نمی‌توان هیچ نامی بر روی این نحوه توزیع نقدی یارانه‌ها قرار داد زیرا نه در چارچوب سیاست‌های تأمین اجتماعی قرار دارد و نه در ساختار سیاست‌های امدای قابل تعریف است.

محمد طبیبیان تأکید دارد: در عمل دولت با اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها با عنوان طرح تحول تنها شوکی را به جامعه تزریق می‌کند برای تأمین مالی خود و پایگاههای سیاسی مورد تأییدش وهیچ نتیجه‌ای غیر از این حاصل اقتصاد کشور نخواهد شد. البته در مورد میزان تورم حاصل از ایجاد این طرح من معتقد نیستم نرخ رشدتورم به 60 درصد برسد ولی دولت با این برنامه و طرح تحول نمی‌تواند تورم حاصله را مهار کند.

No comments:

Post a Comment