Saturday, November 7, 2009


محمد تقی کروبی می گوید هر چه بیشتر از حوادث انتخابات می گذرد خشونت نیروهای امنیتی هم نسبت به معترضان بیشتر می شود.

او افزود: "ما یک قانون اساسی داریم که همه خود را نسبت به آن متعهد می دانیم. در فصل سوم این قانون اساسی با صراحت از حقوق ملت صحبت می شود. در اصل ۱۹، ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی به صراحت بر حق مردم تصریح شده است. مردم را تفکیک به خودی و غیر خودی نمی کند. هیچ کس برتری بر دیگری ندارد."

آقای کروبی همچنین گفت: "با صراحت در قانون تاکید شده که حیثیت و جان و مال مردم طبق قانون باید از تعرض مصون بماند. در روز سیزده آبان اگرچه برای عده ای اتوبوس و وسایل حمل و نقل فراهم بود و در آرامش و امنیت کامل بودند. کمتر از پانصد متر آن طرف تر مواجه هستیم با مردمی که هیچ کدام از این امکانات برایشان فراهم نبود. اصلا اجازه حضور به این مردم داده نمی شد."
صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی می گوید تظاهرات ۱۳ آبان حداقل دو نکته را برای نظام و برای کل جامعه ایران مطرح می کند.

او گفت: "یکی اینکه سرکوب تظاهرات با شدتی که در سیزده آبان اعمال شد بی سابقه بود. یعنی به جای اینکه سعی کنند معترضان را متفرق کنند آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و یا حتی از شلیک گلوله های ساچمه ای استفاده کردند."

او افزود: "آیا این واقعا راه و روش بلند مدت درستی برای رویارویی با این مسائل است؟ یا اینکه حکومت باید به ریشه یابی این مسائل بپردازد؟ چرا دهها هزار نفر علیرغم اینکه می دانند دستگیر می شوند و با آنها برخورد می شود به خیابان ها می آیند؟ آیا راه چاره فقط این میزان خشونت است؟ آیا این شیوه ها و تاکتیک ها در جوامع دیگر و در گذشته جوابگو بوده است؟"

صادق زیبا کلام در ادامه می گوید خشونت علیه تظاهرکنندگان مورد تایید و اتفاق نظر تمامی سران حکومت نیست، بلکه بیشتر، جریانات راست افراطی، تنها راه حل را خشونت علیه معترضان می دانند.

آقای زیبا کلام به تظاهرات اعتراض آمیز روزهای اول بعد از اعلام نتایج انتخابات اشاره می کند که دولت از آن به عنوان کودتای مخملی نام می برد و شمار قابل توجهی از اصلاح طلبان را در این رابطه دستگیر می کند.

و افزود: "الان ماه هاست که این افراد زندانی هستند و در انفرادی به سر می برند. در طی این مدت فقط یکی دوبار و یا چند بار توانسته اند تلفنی و یا حضوری با خانواده هایشان ارتباط داشته باشند. هیچ ارتباطی هم با جهان بیرون ندارند."

صادق زیبا کلام گفت: "با توجه به اینکه اینها در زندان بوده و هیچ ارتباطی با جهان بیرون نداشته اند سوالی که مطرح می شود این است که پس تظاهرات سیزده آبان را که در نقاط مختلف تهران شاهد آن بودیم چه کسانی سازماندهی می کنند؟ فرض بر این بود که این کودتای مخملی را آمریکایی ها و انگلیسی ها به همراه جبهه مشارکت و رهبران سازمان مجاهدین انقلاب این کار را کردند."

او افزود: "این افراد که مدت هاست در زندان هستند و تماسی با بیرون نداشتند. آیا وقت آن نرسیده که نگاه دیگری به این اعتراضات صورت بگیرد؟ هم در این خصوص که این تجمعات چرا به وجود می آیند و هم در این خصوص که نظام چه پاسخ، چه واکنشی و چه رویکردی باید در قبال این تظاهرات مردمی از خود نشان دهد؟"

No comments:

Post a Comment