Monday, November 2, 2009

محاکمه بهزاد نبوى به اتهام «شرکت در راهپیمایی و اخلال در ترافیک»



وکیل بهزاد نبوی، عضو شاخص سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، می گوید که موکل او روز یکشنبه محاکمه شده و یکی از اتهام های او «اخلال در ترافیک روزهاى ۲۳ و ۲۵ خردادماه» است.

آقای نبوی در نخستین هفته پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری خردادماه، همراه با جمعی از فعالان سیاسی و مدنی بازداشت شد و در این مدت دو بار در جلسات عمومی دادگاه متهمان انتخاباتی حاضر شده بود

اما آن گونه که پس از جلسه روز یکشنبه دادگاه، محمد صالح نیکبخت وکیل آقای نبوی به خبرگزاری‌های ایسنا و ایلنا گفته است، اتهام‌هاى آقای نبوی «شرکت در راهپیمایى اعتراض‌آمیز به نتایج انتخابات در روزهاى ۲۳ و ۲۵ خردادماه، اخلال در ترافیک در روزهاى مذکور، تبلیغ علیه نظام و نگهدارى اسناد محرمانه» اعلام شده است.

آقای نیکبخت همچنین گفته است: «در این مدت کوتاه نتوانستم تمام پرونده را قرائت کنم، و از سوى دیگر بهزاد نبوى نیز آمادگى براى تقدیم دفاعیه را نداشت. به همین دلیل از دادگاه تقاضاى استمهال پنج هفته‌اى براى برگزارى جلسه بعدى را کردیم که دادگاه با درخواست استمهال موافقت کرد، اما پنج هفته فرصت را نپذیرفت.»

به گفته این وکیل دادگستری، بهزاد نبوى همچنین از رییس دادگاه خواسته است، با توجه به مطرح شدن اتهام‌هاى متعددى علیه وى و سازمان مجاهدین انقلاب در دو جلسه گذشته دادگاه، به وى این فرصت داده شود تا در یک دادگاه علنى در مقابل اتهام‌هاى وارد شده از خود دفاع کند.

بهزاد نبوی چندى پیش به دلیل بیمارى از زندان به بیمارستان منتقل شد، و آقای نیکبخت گفته است که با توجه به بیمارى وی و توصیه پزشکان مبنى بر لزوم دورى او از محیط ‌هاى پر استرس، خواستار تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه یا وکالت و بدین ترتیب آزادى وى شده است.

با این حال دادگاه رسیدگی‌کننده که به ریاست قاضی صلواتی تشکیل شد، هنوز در باره درخواست‌هاى بهزاد نبوى و وکیلش در زمینه تبدیل قرار بازداشت و نیز برگزارى دادگاه به صورت علنى اعلام نظر نکرده است.

همچنین خبرگزاری‌ها به نقل از علیرضا آوایی، رییس کل دادگستری تهران، نوشته‌ند که جلسه بعدی دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای نبوی هفته آینده برگزار خواهد شد.

بهزاد نبوی که از حامیان اصلی میر حسین موسوی در مبارزات انتخاباتی اخیر بود، علاوه بر عضویت در دو دولت میر حسین موسوی، در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس راه یافت و نایب رییس این دوره از مجلس ایران بود.

جلسه دادگاه این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در حالی برگزار شد که روز گذشته اخبار ضد و نقیضى درباره آزادى بهزاد نبوى منتشر شد. با وجود این، شایعه آزادی وی بلافاصله از سوی خانوده آقای نبوی تکذیب شد.

به دنبال گسترش اعتراض‌ها نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهورى ۲۲ خرداد ماه در ایران شمار زیادى از فعالان سیاسى اصلاح‌طلب در ایران بازداشت شدند که اغلب آنها همچنان در بازداشت به سر مى برند

No comments:

Post a Comment